Родинна скарбничка

(добірка матеріалів із досвіду родинного виховання та підготовки дитини до школи)

  • Обов'язки та права батьків.
  • Декілька порад батькам першокласників.
  • Поради батькам щодо підготовки дитини до школи.
  • Правила домашньої самопідготовки для батьків майбутнього першокласника, який відстає у засвоєнні матеріалу.
  • Рекомендації батькам «Як захопити читанням».
  • Рекомендації батькам «Як навчити любити книгу».
  • Поради батькам щодо розвитку навичок спілкування.
  • Поради батькам щодо організації розпорядку дня дитини.
  • Вам здалося, що контакт із дитиною втрачений?
  • Пам'ятка батькам від дитини.

Обов’язки та права батьків

Виховання в сім'ї є першоосновою розвитку дитини як особистості.

Стаття 59 Закону України «Про освіту» покладає на батьків відповідальність за фізичне здоров'я і психічний стан дітей, створення належних умов для розвитку їхніх природних здібностей. Утримання своїх дітей до повноліття - це конституційний обов'язок кожного громадянина України.

Сім'я, дитинство, материнство і батьківство охороняються державою.

На кожного з батьків покладається однакова відповідальність за виховання, навчання.

Батьки та особи, які їх замінюють, несуть відповідальність за одержання дитиною повної загальної середньої освіти і зобов'язані:

  • забезпечувати умови для здобуття дитиною повної загальної середньої освіти за будь-якою формою навчання;
  • постійно дбати про фізичне здоров'я, психічний стан дітей, створювати належні умови для розвитку їхніх природних здібностей;
  • поважати гідність дитини, виховувати працелюбність, доброту, милосердя, шанобливе ставлення до сім'ї, навколишнього природного середовища, державної та рідної мови, любов до своєї країни, повагу до національної історії, культури, цінностей інших народів;
  • виховувати в дітей повагу до законів, прав, основних свобод людини.

У разі невиконання батьками та особами, які їх замінюють, обов'язків, передбачених законодавством, загальноосвітній навчальний заклад може порушувати клопотання про відповідальність таких осіб, у тому числі позбавлення їх батьківських прав.

Батьки та особи, які їх замінюють, мають право:

  • обирати і бути обраними до батьківських комітетів та органів громадського самоврядування;
  • звертатися до органів управління освітою, керівника загальноосвітнього навчального закладу та органів громадського самоврядування з питань навчання і виховання дітей;
  • приймати рішення про участь дитини в інноваційній діяльності загальноосвітнього навчального закладу.

Поради батькам першокласників

1. Вранці підіймайте дитину спокійно, з усмішкою та лагідним словом. Не згадуйте вчорашні прорахунки, не вживайте образливих слів.

2. Не підганяйте дитину, розрахувати час - це ваш обов'язок, якщо ж ви із цим не впорались - провини дитини в цьому немає.

3. Не посилайте дитину до школи без сніданку: у школі вона багато працює, витрачає сили.

4. Відправляючи дитину до школи, побажайте їй успіхів.

5. Забудьте фразу: «Що ти сьогодні отримав?». Зустрічайте дитину спокійно, не сипте на неї тисячу питань, дайте їй розслабитись.

6. Якщо дитина замкнулася, щось її турбує, не наполягайте на поясненні її стану, хай заспокоїться, тоді вона все сама розкаже.

7. Зауваження вчителя вислуховуйте не в присутності дитини. Вислухавши не влаштовуйте сварку. Говоріть із дитиною спокійно.

8. Після школи дитина повинна 2-3 години-відпочити. Найоптимальніший час для виконання завдань з 15 до 17 години.

9. Не можна виконувати завдання без перерви. Через кожні 15-20 хв. треба відпочивати 10-15 хв.

10. Під час виконання завдань не стійте над дитиною, дайте їй попрацювати самостійно. А коли буде потрібна ваша допомога, то без крику, вживаючи слова «не хвилюйся», «ти все вмієш», «давай поміркуємо разом», «згадай, як пояснював учитель», допоможіть дитині.

11. При спілкуванні з дитиною не вживайте умовностей: «Якщо ти будеш добре вчитися, то ...».

12. Протягом дня знайдіть півгодини для спілкування з дитиною. У цей час найважливішими повинні бути справи дитини, її біль, її радощі.

13. У сім'ї має бути єдина тактика спілкування дорослих із дитиною. Коли щось не виходить, порадьтесь із психологом, учителем. Не зайвим буде почитати літературу для батьків, там ви знайдете багато корисного.

14. Завжди будьте уважними до стану здоров'я дитини.

15. Знайте, що діти люблять казки, особливо перед сном, або пісню, лагідні слова. Не лінуйтеся зробити це для них.


Пам’ятка батькам майбутнього першокласника

1. Любіть дитину. Не забувайте про тілесний контакт із нею. Знаходьте радість у спілкуванні з дітьми. Дайте дитині місце в сім'ї.

2. Хай не буде жодного дня без прочитаної книжки.

3. Розмовляйте з дитиною, розвивайте її мовлення. Цікавтеся справами та проблемами дитини.

4. Дозвольте дитині малювати, розфарбовувати, вирізувати, наклеювати, ліпити.

5. Відвідуйте театри, організовуйте сімейні екскурсії містом.

6. Надайте перевагу повноцінному харчуванню дитини, а не розкішному одягу.

7. Обмежте перегляд телепередач, ігри на комп'ютері до ЗО хвилин.

8. Привчайте дітей до самообслуговування, формуйте трудові навички і любов до праці.

9. Не робіть із дитини лише споживача, хай вона буде рівноправним членом сім'ї зі своїми правами і обов'язками.

10. Пам'ятайте, що діти - не тільки продовжувачі наших особистих умінь і здібностей. Кожна дитина має право на власний вияв своїх потенційних можливостей і на свою власну думку.


Поради батькам щодо підготовки дітей до школи

  • Не залякуйте дітей школою, це призведе до небажання дитини йти туди. Особливо небезпечно це стосовно боязких, невпевнених у собі дітей.
  • Виявляйте цікавість до індивідуальності дитини, її внутрішнього світу.
  • Суворість і доброзичливість у вихованні дітей повинні бути помірними.
  • Сприяйте добрим взаємостосункам вашої дитини з однолітками, бо якщо їх нема, виникає відчуття напруги і хвилювання, що призводить до появи відчуття неповноцінності, агресивності. У дитини може сформуватися негативне ставлення до дітей, до школи.
  • Головну увагу при формуванні невимушеності в спілкуванні з дорослими приділяйте сюжетно-рольовій грі (гра в школу, програвайте роль учителя).
  • Для формування адекватного рівня спілкування і взаємодії дитини з однолітками використовуйте ігри, за правилами яких діти змушені узгоджувати свої дії для виконання спільного завдання.
  • Для формування внутрішньої позиції дитини, розвитку її адекватної оцінки та самооцінки, використовуйте режисерські ігри, в яких носіями ролей виступають іграшки (ляльки, тварини), дитина сама створює і реалізовує сюжет гри, одночасно виконуючи різні ролі.
  • Для формування навчальної діяльності застосовуйте дитяче експериментування, у процесі якого діти «відкривають» нові сторони і якості об'єктів, нові знання народжують нові питання.

Правила домашньої самопідготовки для батьків майбутнього першокласника, який відстає в засвоєнні матеріалу

1. Саджаючи дитину за виконання завдань, приверніть її до себе. Не треба нотацій: «Ти відстаєш, тому будемо займатися разом». Краще скажіть так: «Давай-но, подивимось, що нам задавали? Мені буде дуже цікаво попрацювати з тобою».

2. Не виконуйте всю роботу за дитину, навчатися треба їй, а не вам.

3. Не втрачайте надію, якщо сумісна праця не принесла одразу позитивних результатів - відпочиньте, відірвіться, погуляйте на вулиці. А потім знову беріться за діло. Не треба перетворювати її на катування.

4. Не докоряйте під час занять: «Як ти не можеш зрозуміти! Це ж елементарно!». Краще відкладіть заняття до наступного дня. Неможливо отримати миттєвий результат.

5. Виберіть оптимальний час для виконання завдань - 16-17 година, коли дитина відпочила після школи.

6. Завжди починайте із самого важкого, поки дитина зосереджена, потім можна виконувати щось легше.

7. Якщо дитина погано читає, не змушуйте її робити це. Намагайтеся переконати її читати вголос щодня по 10-15 хвилин.

8. Частіше хваліть малюка за будь-які перемоги, не акцентуйте увагу на невдачах.


Поради батькам майбутніх першокласників

«Як навчити любити книгу»

Без допомоги дорослих дитині не потрапити в чарівний світ книги. Діти, отримавши «книжкове щеплення» в ранньому дитинстві, безперечно, краще підготовленні до навчання в школі. Вони вміють слухати, зосередитися на певному занятті, добре розмовляють.

Тому, батьки та матері, слово за вами.

  • Більше читайте маляті вголос, краще кожен день, зробіть із цього улюблений сімейний ритуал.
  • Не вмовляйте послухати, а «заохочуйте» її. Корисні хитрощі: дозвольте дитині самостійно підбирати книжки.
  • Відведіть місце для дитячих книг на загальній книжковій полиці, куди дитина зможе дістатися в будь-яку хвилину самостійно. Це в очах маляти піднімає цінність його книг: вони стоять там, де й книги для дорослих.
  • Частіше ходіть із дитиною до книжкового магазину, бібліотеки. Радьте родичам дарувати маляті гарні дитячі книжки.
  • Читайте вголос чи переказуйте маляті книги, які особисто вам подобалися в дитинстві.
  • Не відривайте дитину від читання чи розгляду книжки з малюнками.
  • Батьки у міру можливості самі повинні більше читати: книги, газети, журнали. Залишайте те, що самі читаєте, у різних місцях: дитина повинна бачити вашу зацікавленість книгою. Розмовляйте про те, що читаєте, чи зачитуйте вголос те, що особливо цікаве або розважальне.

Поради батькам майбутніх першокласників

«Як захопити читанням»

1. Показуйте дитині, що читання вголос приносить вам задоволення. Не бубніть, начебто відбуваєте давню, набридлу повинність. Дитина це відчує і втратить цікавість до читання.

2. Під час читання зберігайте візуальний контакт із дитиною. Так вона відчуває, що питання звернене до неї, а ви побачите, які почуття викликає у неї те, про що ви читаєте.

3. Модулюйте свій голос: читайте то швидше, то повільно, то голосно, то тихо.

4. Скорочуйте текст, якщо він занадто довгий.

5. Якщо ви читаєте дитині на ніч, слідкуйте, щоб в історії був щасливий кінець. • Читайте казки завжди, коли дитина хоче їх слухати.


Поради батькам щодо розвитку навичок спілкування, впевненості в собі.

  • Не оберігайте дитину від щоденних справ, не намагайтеся розв'язувати за неї всі проблеми, але і не перевантажуйте тим, що їй буде заважко. Хай дитина виконує доступні завдання й отримує задоволення.
  • Не перехвалюйте дитину, але й не забувайте про заохочення, коли вона на це заслуговує.
  • Своїм прикладом показуйте адекватність ставлення до успіхів та невдач. Оцінюйте вголос свої можливості та результати роботи.
  • Не зрівнюйте дитину з іншими дітьми. Зрівнюйте її із самою собою (тією, якою вона була вчора чи буде завтра).
  • Розширюйте коло знайомих своєї дитини, частіше запрошуйте до себе друзів, беріть дитину в гості до знайомих людей.
  • Не бажано постійно хвилюватися за дитину, намагайтеся оберігати її від небезпеки, яку загалом ви вигадали самі. Не намагайтеся робити все за дитину, запобігайте новим ускладненням, давайте їм певну міру свободи і відкритості дій, закріплюйте в дитині впевненість у собі.

Поради батькам щодо організації розпорядку дня дитини.

1. Для того щоб вранці розбудити дитину, будильник вам не потрібен: учені переконані, що будь-яка його мелодія зранку створює стресову ситуацію. Будити людину повинен його біологічний годинник. Виспавшися, дитина прокинеться сама. Медики стверджують, що недосип призводить до біохімічних змін в організмі. Дитина стає млявою, сонною, плаксивою та роздратованою, у неї уповільнюються реакції, послаблюються увага та пам'ять. Дитина не засвоюватиме добре новий матеріал, неадекватно реагуватиме на зауваження педагогів та дітей.

2. Для морального здоров'я дитини важливо, щоб першими вставали батьки. Той, хто будить свою дитину, обов'язково вживає ласкаві слова та додає до них свій поцілунок. Це допоможе дитині розпочати день психологічно налаштованим на світле, ласкаве, радісне. Інакше дитина буде приходити до школи сердитою, грубою, задиркуватою, роздратованою.

3. Дуже важливий прояв турботи батьків щодо ранкової гігієни дитини. Дитина повинна приходити до школи вмитою, з почищеними зубами.

4. Виходити вранці з дому не поснідавши дуже шкідливо; у цей час, після підйому, починають функціонувати всі органи людини. Підшлункова залоза починає виділяти сік, що лише роздратовує стінки порожнього шлунка, провокує різні його захворювання.

5. Розігріте після прийому їжі горло, важливо тримати в теплі. Тому, щоб не застудитися, на вулицю можна виходити лише за 10 хвилин після сніданку.

6. Кращий варіант створення позитивного емоційного настрою на день - це поцілунок та лагідні слова: «Щасти тобі!», «До побачення» та інші. Така традиція серед дорослих у сім'ї показує турботливість, взаємоповагу між членами родини, виховує в дитини таке саме ставлення до старшого покоління та виключає побоювання, що в майбутньому дитина «зайвий раз» не поцілує їх.

7. Не можна нехтувати можливістю вийти з дому та дійти до школи разом із дитиною будь-якого віку. Спільна дорога - це довірлива розмова, ненав'язливі поради, оцінка поведінки своєї дитини та його друзів, це спілкування, якого так не вистачає.

8. Щоб не провокувати дитячу неправду (а вчені відмічають, що дитяча неправда з'являється саме з небажання засмутити батьків або боязкості), краще зустрічати дитину зі школи «нейтральними питаннями»: «Що було цікавого в школі?» тощо.

9. Дуже важливо залучати дитину до домашньої роботи у вільний час.

10. Час, коли вкладати дитину спати, визначається індивідуально для кожного, суворих настанов, у якому віці та о котрій годині це робити, наразі не має. Важливо одне: дитина повинна висипатися, бо недосипання призводить до порушення біохімічних процесів в організмі. Дитина стає такою, про яку говорять: «Усі хвороби до нього липнуть». Тому, якщо постає питання: дивитися телевізор, коли дитина лягає спати, чи ні - відповідь повинні дати самі батьки, подумки запитуючи себе: «Кого я кохаю насправді: дитину чи себе?».

11. Закінчуйте день ласкавими словами на адресу дитини, поцілунком, побажанням гарного сну.


Вам здалося, що контакт із дитиною втрачений?

Ще вчора все було добре й весело, легко розв'язувалося в будь-якому цейтноті. Ви встигали перекинутися слівцем, могли один одного заспокоїти. І ось щось зникає, віддаляється. Дитина відчужена, дивиться «з холодком». Розмова не зав'язується. Невже все розвалюється?

Не бійтеся! Якщо контакт був, він, як правило, не зникає. Однак для цього потрібно докласти зусиль і вам, і дитині. Людина по суті своїй консервативна, дотримується звичок, тим більше таких, з якими їй комфортно й затишно. А бути «своїми» дуже затишно.

Є такі вікові періоди, коли щось змінюється в дитині. Чи у вас відбувається якась нова стадія, і не зрозуміло, як тепер бути, як розуміти.

Не метушіться, «крилами не тріпочіть». Форсаж ситуації навантажить дитину, зовсім стривожить вас і не принесе плодів. Влаштуйте день спокою і мовчання. Або й три.

У наших невеликих життєвих просторах довго не намовчиш. Слово, друге - і зав’язалася розмова. Ось і контакт потихеньку налагоджується.

І через якийсь час уже дивуєшся: «Що ж це було?».

Якщо ж розлад не виправляється, необхідно «копати глибше». А чи був контакт взагалі? Чи існував він лише в уяві батьків? Адже те, що дитина слухняно розповідає про шкільні події - це ще не є довіра, а якщо на когось поскаржиться це ще не таємниця душі.

А може, це ви переключилися на деякий час на свої турботи, і дитина відчула себе загубленою, нікому не потрібною?

У жодному разі не можна припиняти працювати над собою, над проблемами виховання дитини, вашим спільним життям. Якщо уважно подивитися у дитячі очі, ви обов'язково помітите погляд у відповідь.


Пам'ятка батькам першокласника.

  • Підтримуйте в дитині її прагнення стати школярем. Ваша щира зацікавленість в її шкільних справах і турботах, серйозне ставлення до її перших досягнень і можливих труднощів допоможуть першокласнику підтвердити значущість його нового становище і діяльності.
  • Обговорюйте з дитиною ті правила і норми, з якими вона зустрілася в школі. Пояснюйте їхню необхідність і доцільність.
  • Ваша дитина прийшла в школу, щоб вчитися. Коли людина вчиться, у неї може щось не відразу виходити - це природно. Дитина має право на помилку.
  • Підтримайте першокласника в його бажанні досягти успіху. У кожній роботі обов'язково знайдіть, за що можна було б його похвалити. Пам'ятайте, що похвала й емоційна підтримка здатні помітно підвищити інтелектуальні досягнення людини.
  • Із відвідуванням школи в житті вашої дитини з'явиться людина авторитетніша, ніж ви. Це вчитель. Поважайте думку першокласника про свого педагога.
  • Навчання - це нелегка і відповідальна праця. Відвідування школи істотно змінює життя дитини, але воно не повинно позбавляти її різноманітності, радості, гри. У першокласника повинно залишатися достатньо часу для відпочинку.
Кiлькiсть переглядiв: 181

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.