Міністерство освіти та науки України
Відділ освіти Києво-Святошинської районної державної адміністрації
Районний методичний центр

Програма виховної роботи
для учнів 5-9 класів:
«Країна Здійснення мрій»

/Files/images/vihovna/кр зд мрій.JPG

Автор: Заступник директора
з виховної роботи
Боярського НВК "Колегіум ЗОШ І-ІІІ ст. №3"
Кучеренко Вікторія Віталіївна

ЗМІСТ

1. Візитна картка………………………………………………………1

2. Відгук – характеристика адміністрації про роботу педагога……2

3. Висновок районного журі………………………………………….3

4. Опис досвіду роботи над впровадженням програми……………4-7

5. Програма виховної роботи: «Країна здійснення мрій»…………8-43

6. Додатки...............................................................................................44

6.1. Теоретична основа та концепція програми

6.1.1. Етапи реалізації програми…………………………………….... 45

6.1.2. Створення виховного середовища……………………………...46

6.1.3.Концептуальна модель виховної системи школи....................... 47

6.1.4. Модель вихованої особистості випускника................................48

6.2. Діагностика виховного процесу перед впровадженням програми………………………………….………………………………....49

6.2.1. Моніторинг ефективності роботи з батьками…………………..50

6.2.2. Результативність роботи відділів департаменту..........................51

6.2.3. Вивчення рівня вихованості учнів................................................52

6.2.4. Ефективність діяльності учнівського департаменту…...............53

6.2.5. Вивчення улюблених занять учнів……………………................54

6.2.6. Результати вивчення вихованості учнів……….......................... 55

6.2.7. Вивчення рівня моральної відповідальності...............................56

6.2.8. Моніторинг участі класів у виховних справах.............................57

6.3. Фортеця Патріотичного духу. Формування життєвої компетенції: «Патріот»…………………………………………………………….………58-69

6.3.1. Сценарій свята: «Щаслива дитина – багата Україна»………….59-64

6.3.2. Матеріали проведення колективних творчих справ…………….65-69 6.4Палац «Громадянської активності» Формування життєвої компетенції :

“ Громадянин”…………………………………………………………........70-73 6.5. Озеро Гуманізму. Формування життєвої компетенції: «Гуманіст»…74-76

6.6. Місто Здоров’я. Формування життєвої компетенції : “Здорова людина”………………………………………………………………………77-89

6.6.1. Матеріали впровадження експериментальної програми: «Школа сприяння здоров’ю»…………………………………………………….78-83

6.6.2. Афіша вистави: «Білий янгол з чорними крилами»……………….84

6.6.3. Виступ агітбригади: «Вітаміни за здоровий спосіб життя»...…85-87

6.6.4. Матеріали змагань: «Козацький гарт»……………………………88

6.6.5. План заходів з попередження паління, наркоманії, алкоголізму та СНІДу……………………………………………………………………….89

6.7.Храм «Родинного вогнища» Формування життєвої компетенції: “Сім’янин”………………………………………………………………….90-102

6.8. Парк: «Чистої природи» Формування життєвої компетенції : “Друг природи”…………………………………………………………………..103-111

6.8.1. Сценарій виступу агітбригади «5 сходинок

до загибелі людства»……………………………………………………. 104-110

6.8.2. Участь в акції «Допоможи птахам в зимках»……………………111

6.9. Вежа «Високої духовності»Формування життєвої компетенції: “Духовно розвинена особистість”…………………………………………………...112-120

6.10. Джерело культури. Формування життєвої компетенції: “Я – висококультурна собистість”…………………………………………….121-128

6.11. Водоспад Творчості. Річка Креативу та творчих ідей.

Формування життєвої компетенції: «Я-творча особистість»…………129-153

6.11.1. Фотоматеріали колективних творчих справ……………….128-131

6.11.2. Творчість Шоу –балету: «Шанс»………………………………..132

6.11.3. Методичні рекомендації щодо організації роботи шкільної команди КВН………………………………………………………………133-141

6.11.4. Фотоматеріали діяльності команди КВН «Вітаміни»……..142-144

6.11.5. Сценарій театралізованого свята для дітей: «Подорож до осіннього королівства»……………………………………………………145-153

6.12. Гори Інтелекту. Формування життєвої компетенції: «Я – освічена особистість»……………………………………………………………….154-167

6.13. Результативність та практичне значення програми………………186-228

6.13.1.Матеріали діяльності Обласної Опорної школи………..…..168-189

6.13.2 Моніторинг якості виховного процесу в рамках реалізації програми…………………………………………………….…190-197

6.13.3 Друковані матеріали в рамках впровадження програми…………………………………………………...………………198-214

6.16. Наші досягнення ………………………………………………………..215

Персоналія

П.І.Б. Кучеренко Вікторія Віталіївна.
Дата народження: 19.04.1975.

Освіта: У 1999 році закінчила Національний педагогічний університет ім. Драгоманова і отримала повну вищу освіту за спеціальністю “Початкове навчання” та здобула кваліфікацію вчителя початкових класів.

У 2004 році закінчила Київський національний університет культури та мистецтв і отримала повну вищу освіту за спеціальністю “Театральне мистецтво” та здобула кваліфікацію режисер естради та масових свят, викладач.

Місце роботи: Боярська загальноосвітня школа №3.

Адреса: Київська обл. м. Боярка вул. Леніна, 62.

Телефон: 41-900

Посада: Заступник директора з виховної роботи

Педагогічний

стаж роботи: 16 років.

Кваліфікаційна категорія: Вища категорія, вчитель - методист

Відгук – характеристика адміністрації про роботу педагога

Вершиною педагогічного покликання є глибока віра в можливість успішного виховання кожної дитини. Саме віра, глибокі знання, неабиякий талант та любов до дітей стали запорукою вагомих результатів Кучеренко В.В. на посаді заступника директора з виховної роботи.

За час діяльності на посаді заступника директора з виховної роботи Кучеренко Вікторією Віталіївною у 2005 році була розроблена та започаткована нова концепція виховної роботи школи, на основі якої впроваджено систему виховної роботи, метою якої є розвиток високоінтелектуальної, компетентної, свідомої особистості з громадянською позицією, здатною до самореалізації та прояву своїх можливостей у різних сферах життєдіяльності. Також у 2005 році була розроблена модель вихованої особистості випускника.

З 2005 року Кучеренко В.В. працює над реалізацією власної Програми виховної роботи школи, що створена на основі Національної програми виховання, а саме комплексного підходу формування ціннісних ставлень особистості та “Я – концепції”. Реалізація програми проходить поетапно, базуючись на розроблених 14 кроках формування особистості.

У 2009 році була розроблена та впроваджена нова програма виховної роботи: «Країна здійснення мрій», головним завданням якої є створення єдиного виховного простору, як основи формування життєвих компетенцій учня та розвитку його індивідуальних можливостей.

У своїй діяльності Вікторія Віталіївна вдало поєднує традиційні технології та інновації. Вона очолює експериментальну роботу по реалізації регіональної програми: “Школа сприяння здоров’ю”, яка отримала перемогу в районному, обласному та Всеукраїнському конкурсі.

Всі учні школи охоплені громадськими дорученнями – тимчасовими і постійними.

Систематично проводитьсядіагностуваннястану функціонування суб’єктів виховного процесу. В основі аналізу результативності виховної роботи школи лежить моніторинг якості виховного процесу,

виявлення його позитивних та негативних сторін, причин і факторів впливу на нього. У процесі реалізації програми за даними моніторингу значно підвищився рівень вихованості учнів, ефективної діяльності учнівського департаменту, рівень активності учнів, задіяності їх у виховних справах.

На високий рівень поставлена організація творчої діяльності, спрямована на створення сприятливих умов для всебічного розвитку особистості, у зв’язку з чим підвищується рівень культури поведінки учнів, громадської активності, ініціативності та самостійності, взаємодопомоги, усвідомлення національної ідеї.

Кучеренко В.В. є засновником та керівником команди КВН “Вітаміни” яка існує з 1996 року. За цей час команда була багаторазовим переможцем районних та обласних змагань, а у 2006 та 2008 рр. посіла 2-ге місце на Всеукраїнських змаганнях КВН юних інспекторів руху, а у 2007 році здобули перемогу в м. Суми.

У школі розробляється та впроваджується багатовиховних проектів та колективних творчих справ. Велика увага приділяється проектам екологічного спрямування. У 2008 році екологічна агітбригада здобула перемогу на обласному конкурсі.

З 2007 року школа функціонує як обласний опорний заклад освіти з проблеми організації активного змістовного дозвілля учнів. Досвід впровадження програми має практичне значення, багато матеріалів та сценаріїв було надруковано в періодичних виданнях та збірниках.

Результатом вдало організованої творчої діяльності учнів в процесі реалізації програми є почесні перемоги в різноманітних районних та обласних конкурсах, а також перші місця у районному рейтингу участі учнів шкіл у різноманітних виховних творчих справах за останні роки.

Директор школи С.Є.Михайлова.

Висновок журі районного етапу Конкурсу програм виховної роботи.

24.02 2010 р. відбувся районний етап конкурсу на кращу програму виховної роботи.

Журі рекомендує для участі в обласному етапі конкурсу програму заступника директора з виховної роботи Боярської ЗОШ І-ІІІ ст..№3 В.В. Кучеренко: «Країна Здійснення мрій», що здобула перемогу в номінації: «Програма виховної роботи для учнів 5-9 класів».

Програма відображає цілісну концепцію власної виховної системи школи, що спрямована на формування компетентної особистості і відповідає особистісно-орієнтованій гуманістичній парадигмі освіти. Розділи програми відповідають завданням формування системи ціннісних ставлень особистості з урахуванням індивідуальних особливостей дітей, про що свідчить діагностика якості виховного процесу, представлена у діаграмах.

Впровадження даної програми забезпечує результативність виховної роботи школи, розвиває творчі можливості учнів, за умови оптимального поєднання методів і форм, про що свідчить зміст роботи за програмою, представлений у розробці сценаріїв, проектів, колективних творчих справ, тощо.

Досвід розроблення даної програми впроваджується в практику роботи інших шкіл, про що свідчать представлені друковані матеріали та матеріали роботи школи як обласного опорного закладу освіти з проблеми організації активного змістовного дозвілля учнів.

Новизна програми полягає також в незвичному представленні виховного простору, як карти країни, де кожен об’єкт формує певну життєву компетенцію учня.

Журі також відмітило глибоку теоретичну основу представлених матеріалів, що свідчить про ґрунтовну цілісну роботу навчального закладу над впровадженням даної програми.

Голова журі районного конкурсу Т.В.Гончарук

Опис досвіду роботи над впровадженням програми.

Школа без мрії – що птах без крил. Треба відшукати таку мрію, таку ціль,

якою б захопились діти, батьки і вчителі. Тоді цікаво жити, навчати, творити.…вона має надихати дітей, учителів, батьків, і якщо діти звикають жити у постійному прагненні, вирішувати певні великі задачі,

то життя наповнюється глибоким змістом.

О.А.Захаренко

Мрія є початком багатьох звершень та подій на Землі, людина без мрії не може будувати власне майбутнє… Навчити дитину мріяти, пробудити в ній бажання реалізувати власну мрію,- одне з головних завдань виховного процесу. Створення виховного середовища (Додаток 6.1.2.), здатного задовольнити потреби дитини та допомогти їй розкрити себе – завдання змісту виховної системи школи.

Прагнучи до прогресивних змін у вихованні, інноваційної організації навчально-виховного процесу та заради виконання поставленої педагогічної мети, що полягає в розвитку творчої особистості учня засобами розвивальних технологій навчання і виховання, колективом школи було розроблено та затверджено власну концептуальну модель виховної системи школи. (Додаток 6.1.3.) Її метою є розвиток високоінтелектуальної, компетентної, свідомої особистості з громадянською позицією, здатною до самореалізації та прояву своїх можливостей у різних сферах життєдіяльності.

Метою виховання є формування системи ціннісних ставлень особистості, тож сам виховний процес спрямований на моделювання варіативних ситуацій ціннісного вибору, що забезпечує сформованість ціннісних ставлень учня до існуючих явищ та процесів суспільства.

Пріоритетними напрямами роботи є розвиток життєвих компетенцій учня. Вся виховна робота спрямована на кінцевий результат. Ідеалом виховання є модель вихованої особистості випускника, розроблена та затверджена у 2005 році. (Додаток 6.1.4.)

Тож, для впровадження нової системи виховної роботи школи у 2005 році постало питання про необхідність розробки власної програми виховної роботи. Керуючись основними положеннями Національної програми виховання, була розроблена Програма виховної роботи, яка впроваджувалась до 2007 року включно . Програма була надрукована в спецвипуску видання «Шкільний світ» (Додаток 6.13.3.), принесла позитивні зміни якості виховного процесу.

По закінченню реалізації даної програми виникла необхідність створення нової, більш досконалої програми виховної роботи, здатної ширше розкривати потенційні здібності дитини, а також створити той виховний простір, в якому кожна дитина може і повинна знайти місце для розкриття та реалізації власних потреб і можливостей . Тобто, школа, за таких умов, має перетворитись у Країну Здійснення мрій, де кожен об’єкт відображає певний напрямок виховної роботи з урахуванням інтересів кожної дитини. Тільки тоді можна говорити про створення цілісної системи виховного простору, що здатний формувати позитивну «Я-концепцію», задовольняти індивідуальні потреби кожної дитини і відображати всю виховну систему школи, яка схематично і змістовно відображена на карті Країни здійснення мрій. (ст..9-10)

Запорукою ефективності виховної роботи єдіагностування стану функціонування суб’єктів виховного процесу, виявлення його позитивних та негативних сторін. Тож, перед розробкою нової програми було проведено діагностування стану виховного процесу. У діагностуванні виховної роботи школи застосовувався комплекс таких методів дослідження: спостереження, опитування, анкетування, (Додаток 6.2. )

На основі отриманих даних, та з урахуванням всіх потреб учнів, а також недоліків попередньої програми, було розроблено нову програму виховної роботи: «Країна здійснення мрій». Всі теоретичні засади і концептуальні підходи описані у Пояснювальній записці. (ст..11)

Теоретичною основою програми є те, що «Країна мрій» являє собою комплекс всіх необхідних компонентів виховного середовища, спрямованих на задоволення всебічних потреб дитини, а також на позитивне формування «Я-концепції».

Головне завдання програми не лише залучити дитину до активної роботи, мистецтво виховання полягає в тому, щоб учень відчув задоволення від цього залучення, щоб зміг проявити себе, досягти успіху в реалізації власних потреб, власних мрій і сподівань. Організація виховного процесу в рамках реалізації програми, має відбуватись на основі вивчення і розвитку здібностей дитини, а також, завдяки оптимальному поєднанню методів і форм виховної роботи.

Тож, новизна програми полягає в тому, що всі об’єкти на карті Країни мрій, представляють конкретні розділи програми, що передбачають формування та розвиток конкретної життєвої компетенції. (Додаток 6.3.-6.12). Результативність програми представлена у досягненнях учнів школи за останні роки ( Додаток 6.16.). Найбільшу славу школі принесла команда КВН «Вітаміни», неодноразовий переможець обласних та Всеукраїнських змагань. За 16 років існування, КВН являється в школі важливим чинником організації змістовного дозвілля. (Додаток 6.11)

Практичне значення мають сценарії проведення колективних творчих справ у рамках реалізації програми, які були надруковані у періодичних виданнях «Шкільний світ» та інших ( Додаток 6.13.3 )

Досвід впровадження програми став передаватись іншим школам Київської області з 2007 року, коли школа почала діяти, як Обласний опорний заклад освіти з проблеми виховання, (Додаток 6.13.1), а саме: «Організація активного змістовного дозвілля учнів», де дозвілля розглядається не просто як вільний час, а як час, що дає можливість творчого вираження дитини, допомагає опануванню особистістю системою різних соціальних ролей, є чарівним ключем, що відкриває двері у нове, дотепер невідоме.

В основі аналізу результативності виховної роботи за програмою школи лежить моніторинг якості виховного процесу, що здійснюється систематично з усіх напрямів роботи і також представлений у діаграмах. (Додаток 6.13.2.)

Важливим фактором вдалої реалізації програми є підвищення активності шкільного самоврядування. З метою підвищення ефективності громадянського виховання та формування умов для всебічного розвитку особистості шляхом залучення до активної творчої роботи, у школі була створена власна система учнівського самоврядування - “Шкільний департамент” (Додаток 6.4. ) Чільне місце в реалізації програми займає організація роботи з батьками, спрямована на формування їхньої педагогічної культури. Суттєве значення приділено превентивному вихованню. Пріоритетним завданням є залучення дітей, що схильні до девіантної поведінки до участі у позакласній та гуртковій роботі, . Превентивне виховання також здійснюється у рамках виконання програми “Школа сприяння здоров’ю”, з якою школа в 2009 році перемогла на Всеукраїнському конкурсі. (Додаток 6.6.)

За ініціативи дітей, у школі розробляються та впроваджуються різноманітні виховні проекти та колективні творчі справи, матеріали яких представлені у додатках по всіх напрямках реалізації програми. (Додаток 6.3.-6.12)

Результатом творчої діяльності учнів та педколективу не раз було почесне перше місце в районному рейтингу участі учнів у різноманітних конкурсах. Проте школа не зупиняється на досягнутому, а йде вперед, до нових перемог, до здійснення головної мети – формування свідомої особистості, готової до вибору свого місця в житті та здатної успішно реалізувати себе у всіх сферах життєдіяльності, не забуваючи Країну, не здійснювались перші мрії!

Кiлькiсть переглядiв: 298

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.